יום שישי, 13 ביוני 2014

פוסט לשעור פסטה ורטבים

מה זה בכלל פסטה ואיפה זה באמת התחיל?

פסטה זה צורה של בצק והוא לא התחיל בשום מקום ספציפי אלה היה מאז ומעולם בכל התרבויות ומה שהשתנה הם רק החומרים מהם הכינו את הקמח ושילוב הנוזלים שהיה קיים בשפע באותה תקופה. כמובן באזור שלא היה קמח ומים בוודאי שלא היה גם פסטה.
הפסטה שרוב האנשים קוראים לה פסטה, אומנם היא באמת בצורה של פסטה ובאמת הכינו אותה מסוג של קמח ונוזלים אבל ערכים תזונתיים משמעותיים אין לה כל כך.

משום שבחרתי לי ליעוד לגרום לאנשים ליהנות להכין ולאכול אוכל מזין טעים ושכיף לאכול אז גם בנושא הפסטה חשוב שיהיה מזין משמע ממרכיבים טריים, טעים בשילוב עם רוטב טוב, וכיף לאכול בזכות הצורה והמרקם הידוע בכל העולם.

אני יתחיל בתזכורת שהיעוד שלי הוא לגרום לכמה שיותר אנשים ליהנות להכין בבית אוכל מזון מזין, טעים ושכיף לאכול.
אין ספק שרוב הפסטות שכולם מכירים הם טעימות ואפילו כיף לאכול אותם אבל נשארנו עם החלק המזין שהוא מעט בעייתי, כי רוב האנשים לא מבינים עדיין מה אומר המושג "מזין", אני יודע שזה נשמע קצת יהיר מצידי לומר זאת אך בתוקף תפקידי כמחולל מהפכה בתחום מודעות המזון בארץ ועבודה עם מאות אנשים לפעמים מידי שבוע שמתי לב שהמושג "מזין" מקבל משמעות חדשה כל פעם בהתאם לצורת הרצון של חברות מזון למכור את המוצר שלהם , בעזרת שטיפות מוח בתקשורת חברות המזון מזינים את כיסם הפרטי והכוונה שהרבה כסף מכיסכם שהגיע בזכות עבודה מאד קשה יעבור בקלות לכיסם, טוב לא בקלות כי הם משקיעים המון המון כסף לאותם שטיפות מוח שיגרמו לכם לחשוב שמה שהם מוכרים לכם הוא מזין בלי להתחשב במה גופכם אומר על אותם מוצרים והכוונה לתופעות הלוואי שגורמים לכם לחשוב שהם נורמאלים. בזכות מחשבה זו הם גם מפרנסים את חברות התרופות ואם אפשר לומר" לא תרופות" אלה נוגדני תחושות שנובעות מתופעות הלוואי של אוכל לא מזין ואורך חיים מזיק.

עכשיו אומר זאת בצורה ברורה וישירה.
הפסטה היבשה בסופר אינה ראויה למאכל כי אינה מזינה וכל מי שנותן לילדים שלו מהפסטה הזאת שייקח בחשבון שסוג כזה של מזון תעשייתי לא תורם להתפתחות הילד ואפילו מפריע לגדילה בריאה גם במובן הפיזי וגם במובן הנפשי שהולכים מאד ביחד.
אנחנו צריכים לקחת אחריות על בריאות ילדנו ועל בריאותנו כדי שנוכל לטפל ולגדל את אותם יצורים מושלמים שכל כך זקוקים לתמיכתנו ולדוגמא אישית שתכין אותם לחיים בלעדנו.

ההבדל בסוג הפסטה שתכניסו לגופכם הוא בצורת החיים שבחרתם לכם לחיות, חיים איכותיים בעלי מודעות על המושג בריאות או על אדישות (חוסר רגישות) לגבי הצרכים האמיתיים של גופכם ומה שהוא(הגוף) מנסה לומר לכם.

אז איך מכינים פסטה?
כדי להכין פסטה טרייה ולהכניס אותה לשגרה צריך ציוד שיתאים לצורת הפסטה שתרצו להכין.
לדוגמא :
פסטה קצרה – הסוג הכי פרקטי ומעשי למי שרוצה להכניס פסטה טרייה לשגרה, הכלים שצריך להכין בשביל הכנת פסטה קצרה הם מיקסר ומכונת פסטה שמתחברת למיקסר, מעבד מזון וכף פיצוחים קטנה.

איך מכינים פסטה קצרה?
למעבד מזון מכניסים 1 כוס קמח מעורב (מלא ולבן) , 1 ביצה, 2 כפות מים, 1/8 כפית מלח והרבה תשומת לב לתוצאה. בעזרת להב המתכת מערבבים את כל החומרים לפירורים שיהיו לא לחים מידי ולא יבשים מידי, לבדיקה מועכים את פרורי הבצק בין שתי אצבעות, עם הם מתגבשים בקלות אז הבצק מוכן, עם הבצק רטוב מידי מוסיפים קמח ועם הבצק יבש מוסיפים מעט נוזלים.


אז מה זה פסטה טובה (מזינה)?

פסטה טרייה שעשויה מחומרי גלם טריים היא מזינה בזכות ערכים שנמצאים בחומרי גלם טריים ביחס לחומרי גלם יבשים ומעובדים , שמעורבים בהם לפעמים יותר חומרי גלם לא מזוהים וברורים מאשר החומרים שהפסטה אמורה להיעשות מהם.
פסטה טרייה שאמורה להוות מנה עיקרית וחשובה עשויה מקמח וביצים, קמח טרי וביצים טריות.
מה זה קמח טרי?, הרי יש קמח בסופר והוא בטח טרי, לא בטוח, למרות שאפשר לבדוק זאת במגע עם הקמח, עם הקמח לח ומגיב ללחיצתו בין כף היד כמו חול לח שנשאר בצורה של היד ולא מתפורר, זה סימן שהקמח טרי ועם הקמח מגיב כמו חול ים יבש אז זה סימן שהקמח לא טרי.

למה חשוב שהקמח יהיה טרי?
הקמח מכיל את הערכים שישנם בגרגר חיטה וכל זמן שעובר אותם ערכים מתנדפים וגרגר החיטה מתחמצן. חיטה מלאה מכילה כמויות גדולות של ויטמין B1 , ויטמין B 3, ויטמין B9, ויטמין E , ברזל, אבץ, סידן, נוגדי חמצון.

למה חשוב שהביצה תהיה טרייה?
הביצה טומנת בתוכה המון ערכים שמתנדפים ומתחמצנים כל זמן שעובר.
הביצה מכילה: חלבונים, פחמימות, שומן רווי, שומן חד בלתי רווי , שומן רב בלתי רווי , כולסטרול, ויטמין A ויטמין B1 ,ויטמין B2 , ויטמין B3 , ברזל, סידן, אשלגן, נתרן.

עם אתם שואלים את עצמכם מה אני רוצה מהפסטה אז אומר לכם שמהפסטה אני לא רוצה כלום אלה מכם שתוכלו פסטה טרייה ומזינה כמו שפסטה צריך לאכול, עם אינכם יכולים לשים לב להבדל בין פסטה טרייה לפסטה יבשה והכוונה בהרגשה של הפסטה עצמה, אז כדאי שתדעו שפסטה טרייה היא בשרנית יותר במרקמה מה שנותן תחושה של אכילה בשר ולא אויר כמו בפסטה היבשה, מי שמכין ואוכל פסטה טרייה כחלק משיגרה לא יוכל לגעת בפסטה יבשה, הפסטה היבשה תרגיש לו לא אמיתית.

בתחילת כל שעור שאני מלמד להכין פסטה אני נתקל בתגובות משעממות "זה בטח מאד מסובך, נראה לך שאני יכין פסטה בבית, זה בטח מאד מלכלך, מה זה בכלל פסטה טרייה"
בסוף השיעור, אחוזים משמעותיים קונים את הציוד ומתחילים להכין לבד בבית פסטה כחלק משיגרה ולאט לאט הם פשוט מפסיקים לאכול פסטה יבשה מהבנה שזה ממש לא ברמה של פסטה טרייה מכל הבחינות, טעם, מרקם, והרגשה שלאחר אכילת כמות זהה של פסטה משני הסוגים.

מה זה רוטב של פסטה?
רוטב של פסטה הוא קודם כל המרכיב שמצפה את הפסטה והוא השומן, בלי השומן הרוטב ינוח ליד הפסטה במקום לעטוף אותה.

אומרים שהרוטב נועד כדי שהפסטה תחליק אל פינו וכמובן כדי לתבל אותה, פסטה טרייה היא טעימה בזכות עצמה ומעט חמאה או שמן זית טרי מתובלים במלח ופלפל שחור ושום טרי יספיקו כדי להפוך פסטה טרייה למעדן.
חשוב לא לשכוח את הפרמזן כי הוא מרכיב לא פחות חשוב מהפסטה עצמה, לפחות אצל האיטלקים הפסטה היא התירוץ לגבינת הפרמזן והרוטב הוא תירוץ לאכול את הפסטה עם לחם וזה בדוק.

בשיעור אנו לומדים להכין רטבים על בסיס שמן זית ועגבניות.
רוטב על בסיס שמן זית הוא רוטב שבעיקרו הוא שמן זית אבל יכולים להצטרף אליו כל מיני חומרי גלם שבטבעם הם טריים, חתוכים לפרוסות או רצועות, ומרוככים במידת הצורך.
תהליך הכנת הרוטב על בסיס שמן זית הוא צלייתם של חומרי הגלם במחבת עם שמן זית עד שהם מתקרמלים היטב ואז רק עם רוצים מוסיפים מעט יין לבן שיעשיר את טעם הרוטב ויאסוף את כל הקרמל שנתפס בתחתית המחבת. לאחר הכנת הרוטב רצוי להמתין לפני ערבובו עם הפסטה 10 דקות כדי לתת לקרמל שבמחבת להשתחרר לתוך הרוטב.
רוטב בולונז היינו רוטב שבא מאזור בולונזיה, רק שם ובארץ קוראים לו בולונז, בשאר המקומות קוראים לו ראגו בשר, ראגו הוא שילוב של בצל גזר וסלרי קצוצים בגדלים שונים ולהם מוסיפים מרכיב עיקרי שיכול להיות חצילים, קישואים, פטריות, בשר, עוף, דגים, עגבניות, ושילובים בין כל אלה עם עוד סוגים של חומרי גלם, ניתן להוסיף לכל הרטבים שמנת מתוקה 38 אחוז ואפשר להכין ראגו רק עם תוספת שמנת.

רוטב עגבניות הינו מפגש פשוט ומקודש בין ארבעה מרכיבים עיקריים שממצים את בסיס הטעמים של האוכל האיטלקי- שמן זית טרי, שום טרי, עגבניות בשלות ועלי בזיליקום טריים. אחרי שכל אחד מהמרכיבים מיצה את תפקידו בתוך הרוטב הוא מוכן לקבל על עצמו תוספות שיגוונו אותו ויהפכו אותו בין רגע לדבר חדש ומושלם בפני עצמו.
לדוגמא:
פרוסות חצילים עבות צלויות בתנור וחתוכות לרבעים, זיתי קלמטה אנשובי וצלפים, טונה משימורים, שמנת מתוקה, פטריות מכל הסוגים צלויים, פרוסות קישואים צלויים במחבת או בתנור, כל גבינה או שילוב גבינות,...

רוטב עגבניות פלפלים הוא שילוב בין שמן זית, שום, בצל ופלפל אדום וצהוב שנהפכים ביחד למוצר בין לאומי ומוכר על ידי כל האזורים שמכירים את המרכיבים האלו,
הוא הרוטב שמשמש כבסיס לשקשוקה, כשהוא קר הוא מטבוחה ויחד עם קוביות חצילים צלויים הוא מעדן שיכול להיות ליווי חם וקר לכמעט כל מנה בעולם.
כדי להצליח בהכנתו צריך לזכור לצלות היטב את כל הרקות בלי להרוס את שמן הזית עם מכסה ולתת לעגבניות המרוסקות להצטמצם עד שלא רואים נוזלים במחבת. (התיבול תמיד בסוף – מלח ופלפל שחור גרוס טרי)

ניוקי הוא בצק שקיים כמעט בכל התרבויות וקוראים לו בתריסר שמות לפחות אבל אתן את התייחסותי רק למוצאו האיטלקי שמרכיב בעיקר תפוחי אדמה מבושלים, לפעמים ביצה וקמח עד להיווצרות בצק חצי נוח לעבודה (דביק אך עם כמות קמח גדולה שתצפה את דביקותו בעת ההכנה).

בינתיים בתאבון אבל שתדעו שזה לא סוף הסיפור, יש עוד הרבה מה לומר ועוד אומר.

תגובה 1:

  1. זה כתוב כל כך ישר ולא מתחכם שפשוט מובן לי שעדיף כן לדעת להכין מאשר לא לדעת. רק אם אדע תהייה לי יכולת בחירה להתעלם מבריאות וטעם לטובת נוחות. חופש להחליט הוא כשיודעים. מצא חן בעניי. אגיע בקצב שלי כמובן

    השבמחק

פוסטים לפי נושאים